Tuesday 9 August 2011

22.Berbuka puasa hari ke-9

Hari ni rs mls kot nk pegi Pasar Ramadhan..padahal dkt je kot ngn ofis aku..hehe
ble dh ptg, ayokkk!! ramai gile org..time paking ni yg tension..sabau2! xleh nk mrh2 bln pose ni..nasib bek.
pastu en hubby suh aku msk je..xyh g beli..so, aku decide nk msk kari ayam n sayur sawi+sotong..


mmg simple je resipi ni aku wat..hehe
ok tgk bahan2 nye lak..

KARI AYAM


Bahan-bahan
: kulit kayu manis
: bunga lawang
: bunga cengkih
: bawang merah*
: bawang putih *
: halia *
(*dikisar)
: ayam
: ubi kentang
: santan
: air
: rempah kari ayam (dibancuh dgn sedikit air)
: garam / ajinomoto

Cara-cara
: Panaskan minyak.Tumis kulit kayu manis,bunga lawang dan bunga cengkih.
: Selepas itu, masukkan bahan-bahan yg dikisar td.Tumis lagi hingga warna kekuningan.
: Masukkan pula rempah yg sudah dibancuh dgn air. Tumis hingga pecah minyak.
: Masukkan ayam dan kacau sebentar.
: Masukkan pula air dan santan.
: Akhir sekali masukkan ubi kentang yg telah dipotong. Tunggu hingga ubi kentang sudah empuk dan ayam    sudah masak sepenuhnya.
: Adjus rasa then dh ok, siap dihidang !

p/s : abaikan mangkuk yg comot tu!hehe

SAYUR SAWI+SOTONG
resipi ni asal aku amik dari tiffinbiru.blogspot.com..
tp aku dh tukar sayur tu..minta halal ek tuan resipi... :)


Bahan-bahan
: Bawang merah (yg besar skit aku guna - 1 ulas) - hiris
: Bawang putih (3 ulas) - diketuk
: Cili merah (2 biji) - hiris
: 6 batang sayur sawi
: 3 ekor sotong
: 1 camca besar sos tiram
: Garam
: Air

Cara-cara
: Tumis bawang besar, bawang putih dan cili merah hingga layu.
: Tambah sos tiram dan sedikit air.
: Masukkan sotong, masak sekejap dan masukkan pula batang sawi.
: Bila dh batang sawi agak lembut, then masukkan sayur.
: Adjuz bg ok then sedia dihidang!sedap.. :)


2 comments:

fizafantagiro said...

yummmii.. =)

blog ibu amanda said...

hehe..tgk waktu bln pose terluir la...

Post a Comment

Text Area